Edu_Hack

Propostes educatives

Proposta creada per participants de l'equip numero 6 durant la sessió Edu_Hack 2016

Petjades


0 Comentaris
Àrees / Matèries
Diverses matèries
Nivell(s) educatiu(s)
Educació secundària obligatòria
Metodologia(s)
Gamificació
Aprenentatge basat en jocs
Treball en grup col·laboratiu

Descripció general

En el context de l'aprenentatge de l'Holocaust, es proposa a l'alumnat, per grups col·laboratius, un joc en el qual el repte ha de ser salvar una família jueva de la persecució nazi.

Objectius d'aprenentatge

  • Conèixer els continguts clau de l'Holocaust del poble jueu durant la II Guerra Mundial.
  • Treballar en grup col·laboratiu.
  • Posar-se en la pell de les víctimes de l'Holocaust.
  • Usar les tecnologies com a suport de l'aprenentatge per crear informació, crear continguts i comunicar-se.

Seqüenciació

  1. Fer els grups el màxim d'heterogenis possible: multinivell i amb definició de rols.
  2. Identificar l'objectiu final del joc: salvar de la mort a una família jueva.
  3. Començar a jugar i passar el primer repte (repte 1): triar la bona ruta perquè la família pugui fugir de la França ocupada pels nazis: recursos que tenim i que necessitarem, per rebre una recompensa en forma d'informació per continuar el joc.
  4. Passar a la família a un punt sense que els parin els nazis i arribar a un allotjament, per al qual necessiten una pista o clau (repte 2)
  5. Buscar la persona adient per passar els Pirineus (repte 3); la recompensa serà un bitllet de tren cap a Lisboa, des d'on podran anar a Amèrica.
  6. Pujar al vaixell que els porta a Amèrica (repte 4) i així salvar la família (reben una recompensa final).
  7. Aconseguir que tots els grups assolexin l'objectiu comú; els alumnes voten entre sí les millors solucions i els docents regulen que les solucions siguin realistes.

Innovació

Gamificació Ús de les tecnologies per aprendre "Posar-se en la pell de": empatia històrica, joc de rols Aprendre fent (metodologies actives)

Avaluació

Criteris d'avaluació: Aplicar els continguts treballats en la resolució del repte Fer aportacions constructives en el treball en grup Sentir empatia pels personatges de la narració i es capaç d'adonar-se de la injustícia Demostrar que sap utilitzar les tecnologies amb seguretat i creativitat. Instruments: Rúbrica en la qual cada grup va veient el seu progrés en relació amb cada un dels reptes i els premis aconseguits en cada etapa. Al final, la recompensa la té el grup que ha estat millor valorat per la resta de grups en funció de determinats criteris de creativitat, presentació, realisme... Aquesta valoració dels alumnes es complementa amb l'avaluació per part del professorat en funció dels objectius d'aprenentage.

Gestió de l'alula

Taules posades per treballar en grup heterogeni i multinivell. Paper del mestre: orientador i motivador. Foment de l'autonomia de cada grup per arribar fins al màxim de les seves possibilitats.

Participants

Cati Lecumberri

Cati Lecumberri

Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya
Marta Marimon

Marta Marimon

Universitat de Vic
Víctor  Nicolau

Víctor Nicolau

Escuela de Brokers
Maria Ojuel

Maria Ojuel

Institut Quatre Cantons

Competències

Competència social i ciutadana
Competència digital
Competència d'autonomia i iniciativa personal
Competència artística i cultural
Competència lingüística i audiovisual
Competència d'aprendre a aprendre

Tecnologia & Recursos

Cada grup fa un relat digital en vídeo, que narra la peripècia de la família (recollint els resultats de cada etapa) i el puja en un suport digital tipus wiki (pàgina web, blog...) per comunicar-ne els resultats.

Observacions / extres

Els grups guanyadors en les diferents etapes (reptes) poden tenir privilegis (tutorització extra, accés a continguts extra...).

Comentaris

Sigues el primer a comentar aquesta experiència


per escriure el teu comentari