Genius Hour!

febrer de 2020 Escola Cal·lípolis
0 Comentaris Mobile Learning Awards 2020
Temporització
10< sessions
Metodologia(s)
Aprenentatge basat en problemes
Aprenentatge per projectes
Aprenentatge cooperatiu
0 | Et sembla útil l'experiència?
0

Síntesi de la proposta

Llibres accessibles per a alumnes amb alguna discapacitat sensorial, joguines interactives, taules de música... tot això i molt més és el que els alumnes de quart de primària han creat al projecte anomenat "Genius Hour!". L'Hora del Geni (Genius Hour) és un procés de design thinking que comença amb un propòsit: buscar un problema que tinguem al nostre voltant, lligat amb alguna cosa que ens apassioni, i trobar la manera de solucionar-ho amb els mitjans que tinguin a l'abast. Els alumnes, col·laborativament, passen per tot el procés de creació d'una idea per solucionar algun problema proper d'algun tema que els apassioni, fent servir la programació i la robòtica. Aquest projecte té com a vessants principals l'aprenentatge col·laboratiu, la creativitat i el foment del pensament crític per crear un projecte que doni solució al problema que els alumnes han pensat. Per portar-lo a la pràctica, farem servir tres elements clau: Eines de Design Thinking, Makey Makey, i el llibre anomenat "Què en fas, amb una idea?", del Kobi Yamada i la Mae Meson. Aquest és un projecte que treballa l'ús de STEAM en tots els seus camps, a més de la millora del llenguatge i la creació de continguts. El Makey Makey és un controlador que ens permet connectar qualsevol material conductor a un ordinador o tauleta. Amb això podem crear cartells i històries interactives i accessibles, instruments musicals, jocs i tot allò que ens pugui venir al cap. I, finalment, el llibre "Què en fas, amb una idea?" inspira als nostres estudiants a pensar GRAN, a veure que qualsevol idea és sorprenent sempre que s'hi pensi i es realitzi.

Objectius

  • Fomentar la curiositat per aprendre, permetent als estudiants una oportunitat de descobrir i/o investigar una de les seves passions i reflexionar sobre aquesta al mateix temps que comparteixen el seu aprenentatge amb els altres.
  • Practicar la investigació, la síntesi d’idees, el pensament crític, la creativitat, la resolució de problemes, i les habilitats de presentació, lectura, escriptura i alfabetització digital.
  • Dissenyar amb coneixements científics i criteris tecnològics per resoldre situacions quotidianes, per donar resposta a les noves demandes educatives del segle XXI i promoure vocacions científico-tecnològiques.
  • Aprendre una llengua estrangera a través de l’ús i de forma significativa.
  • Plantejar-se preguntes, analitzar estratègies i analitzar-les.

Pas a pas (seqüència d'activitats)

  1. Lectura del conte. El primer pas serà la lectura del llibre: "Què en fas, d'una idea?", on ens explica el procés de Design Thinking, on tot comença amb una idea que, a poc a poc, es va fent gran i vas trobant solucions per poder implementar-la.
  2. Descobriment del Makey Makey. Després de llegir el llibre i reflexionar-hi, ens endinsarem en el projecte Genius Hour. Els explicarem com funciona un Makey Makey i alguns exemples (piano de plàtans...) reflexionant sobre el seu funcionament i sobre els materials conductors que necessitem per fer-los funcionar com la plastilina (Play Doh), el grafit dels llapis o el paper d’alumini. Després d'això, introduïm el tema del projecte, i acordem els objectius que cal aconseguir (tenir un prototip que funcioni, etc.) i dissenyem la rúbrica d'avaluació conjuntament. Quan acabem, agrupem els estudiants en grups de tres o quatre perquè comencin a crear el seu propi projecte.
  3. Tria del tema de recerca. Aquí és on els estudiants busquen un problema que poden trobar en la seva vida quotidiana o alguna cosa que els preocupa relacionada amb alguna passió que tinguin (la música, la lectura...) per començar a buscar com solucionar-ho.
  4. Exposeu el vostre projecte "Genius Hour" (Pitch your project). Preparació del Pitch per treballar l'expressió oral i corporal. En un minut, els estudiants han de ser capaços d'explicar el seu projecte als altres alumnes de l'escola amb entusiasme perquè s'hi sumin a la causa. Cal compartir tant la problemàtica com la possible solució que han pensat. Aquest pas facilita que siguin conscients dels objectius del seu projecte.
  5. Desenvolupament dels projectes. Aquest pas i el següent poden durar entre una i deu sessions. És ara on cada grup d’alumnes treballa en els seus propis projectes, aprofundint sobre el problema i buscant les possibles solucions que poden haver-hi. El professor és l'encarregat d'ajudar-los a trobar fonts fiables d'informació a la xarxa i de guiar-los durant tot el procés.
  6. Creació del prototip. Quan ja tenen la solució dissenyada, cal crear un prototip amb materials reciclats (cartrons, taps, envasos, etc.) amb instruccions perquè sigui funcional i qualsevol persona que el vulgui provar, sigui capaç de fer-ho. Aquest prototip es pot construir fent servir Scratch i el Makey Makey.
  7. Fira de projectes i presentació de conclusions. Un cop acabat es crea una fira de projectes, on qualsevol membre de la comunitat escolar por provar les invencions. També presenten el seu prototip en un vídeo i als companys de classe, explicant on s'han trobat problemes, com els han resolt i com faran servir la seva invenció.
  8. Autoavaluació i coavaluació. Finalment, concloem el projecte emplenant la rúbrica per a l’autoavaluació i la coavaluació que s'ha creat al principi, on tothom pot compartir els seus suggeriments i comentaris d’una forma constructiva i directa.

Autor

Elena Vercher Ribis

Elena Vercher Ribis

Escola Cal·lípolis

Tecnologies Emprades

Android,Scratch,Makey makey

Paraules Clau

creativitat
inventiva
idea
hora del geni

Observacions

No disponible...

Comentaris

Sigues el primer a comentar aquesta experiència


per escriure el teu comentari