CAMINEM AMB LA MEMÒRIA: Gent Gran i robòtica

octubre de 2019 Escola Mossèn Albert Vives
0 Comentaris Experiència participant MLA 2020
Temporització
10< sessions
Metodologia(s)
Aprenentatge Servei
Aprenentatge per projectes
Aprenentatge cooperatiu
Aprenentatge basat en el joc
1 | Et sembla útil l'experiència?
0

Síntesi de la proposta

Es tracta d’un projecte d'Aprenentatge i Servei on els alumnes de 6è de primària de l'Escola Mossèn Albert Vives han prestat un servei a l’entitat "Centre de dia de la Fundació St. Hospital" (FSH) de la Seu d'Urgell. Aquest centre, atén a persones d’edat avançada. L'objectiu de l'experiència ha estat que els alumnes ensenyin als usuaris del centre de dia (gent gran) nocions de robòtica treballant les capacitats cognitives, entre elles la memòria i l'atenció. Hem dissenyat dos jocs per dur-ho a terme: "Els Carrers de la memòria" i "L'Oca del Riu Segre". Tots dos jocs estan vinculats a vivències de la Gent Gran amb el territori. Actualment, l'Aprenentatge i Servei de l'escola treballa tots els seus projectes amb la robòtica i el pensament computacional en el marc del projecte d'escola AV ROBOTS.

Objectius

  • Oferir a l’alumnat una visió diferent de les persones grans, tot trencant barreres i estigmes i promoure les relacions intergeneracionals
  • Motivar als usuaris (gent gran), a través de la robòtica, amb la interacció dels nostres alumnes per treballar la reminiscència
  • Promoure l’autoestima i l’autoconcepte de les persones grans tot ajudant-les a sentir-se valorades i inserides en la societat
  • Promoure el coneixement i el record del patrimoni històric i cultural de la ciutat, tant pels alumnes com la gent gran, a través de la robòtica i el pensament computacional

Pas a pas (seqüència d'activitats)

  1. Coneixença del Centre de Dia: Els alumnes de sisè visiten una tarda el centre i la directora els fa una xerrada introductòria per conèixer el funcionament i els seus usuaris.
  2. Visita a l'exposició de fotografies antigues de la Seu d'Urgell: Durant un matí vam acompanyar a la gent gran a l'exposició esmentada i vam compartir l'experiència.
  3. Disseny i preparació dels jocs: tenint en compte les necessitats cognitives dels usuaris, dissenyem uns jocs per treballar la reminiscència a través del patrimoni històric, cultural i natural: "Els carrers de la memòria" i "l'Oca del Riu Segre".
  4. Creació del joc "Els carrers de la memòria": Durant 4 sessions els alumnes van crear el panell de joc, que té la forma de la Catedral Romànica de la Seu d'Urgell. Van buscar imatges antigues de la ciutat i van dissenyar el recorregut per on voldrien que passés la Bee-Bot. Cada imatge representa un carrer, establiment, habitatge antic de la ciutat on la gent gran havia de fer memòria responent a una pregunta relacionada amb la imatge en qüestió.
  5. Creació del joc "l'Oca del Riu Segre": Després de crear un panell adaptat per la Bee-Bot amb el curs del Riu Segre, des del seu naixement fins a la desembocadura, durant 4 sessions els alumnes van dissenyar un seguit de preguntes relacionades amb cada casella del panell: transcurs, embassament, flora, fauna, història...
  6. Realització dels jocs "Els carrers de la memòria" i "l'Oca del Riu Segre": Els alumnes de sisè van anar 4 vegades al centre de dia per fer jugar als usuaris, repartits en diferents grups. Els dos jocs funcionen d'una manera molt similar. Amb l'ajuda d'un dau, havien de fer avançar la Bee-Bot tantes caselles com indicava el dau per aconseguir passar per tot el recorregut. Cada vegada que queien en una casella, se'ls formulava una pregunta relacionada amb la imatge corresponent, i la gent gran havia de fer memòria per recordar què era i explicar alguna anècdota viscuda. El joc acabava quan havien completat tot el recorregut.
  7. Cloenda del projecte: Durant una tarda vam convidar a la Gent Gran a la nostra escola per a que conegués el nostre entorn i poder fer una valoració de tota l'experiència.
  8. Jornada de convivència: Donat el vincle creat entre alumnes i usuaris realitzarem unes jornades de convivència intergeneracionals amb pernoctació a Salàs de Pallars amb l'objectiu de treballar la memòria històrica de les botigues museu.

Autor

Maria Olivares Zorrilla

Maria Olivares Zorrilla

Escola Mossèn Albert Vives

Tecnologies Emprades

Bee-Bot

Paraules Clau

robòtica
aprenentatge i servei
memòria històrica
Inclusió digital

Observacions

Els alumnes realitzaran activitats d’autoavaluació del servei prestat, així com de l’aprenentatge dut a terme. Es farà una posada en comú a l’aula. Els alumnes realitzaran una autoavaluació del projecte a través d’una rúbrica. Els mestres realitzaran activitats d’avaluació dels alumnes, a través de rúbriques, així com també del projecte.

Referències


1 | Et sembla útil l'experiència?
0

Comentaris

Sigues el primer a comentar aquesta experiència


per escriure el teu comentari