Scratchibox

desembre de 2018 Escola Pereanton
0 Comentaris Experiència participant MLA 2019
Temporització
6-10 sessions
Metodologia(s)
Aprenentatge per projectes
Aprenentatge basat en el joc
0 | Et sembla útil l'experiència?
0

Síntesi de la proposta

Proposta inspirada en l'APP Incredibox i en el projecte musical de l'escola. Es proposa als alumnes el repte de crear un "Cor a capella virtual" amb l'aplicació d'Scratch. Per aconseguir-ho hauran d'escollir els recursos tecnològics (gravadores, editors de so, de fotografia i partitures... ) adequats.

Objectius

  • Respondre davant de reptes i projectes de caràcter musical i tecnològic aplicant els coneixements adquirits.
  • Crear solucions adients a problemes concrets mitjançant les eines tecnològiques de que es disposen.
  • Practicar el pensament lògic i la creativitat.
  • Treballar en equip i cooperar entre diferents disciplines.
  • Practicar la composició i interpretació vocal de bucles (loops) de 8 o 16 pulsacions fent servir l'escala pentatònica.

Pas a pas (seqüència d'activitats)

  1. Descobrir i jugar amb l'aplicació "incredibox". Individualment cada alumne/a explora l'aplicació i en descobreix les seves possibilitats.
  2. Es presenta el repte "Scratchibox" i s'engresca als alumnes a crear el seu propi "Cor a capella virtual". S'organitzen grups de 3 o 4 alumnes. Es vetlla que els grups siguin heterogenis i que cada alumne pugui gestionar els seus recursos personals per contribuir en la resolució de la tasca.
  3. Cada grup composa entre 4 i 6 bucles, fent servir l'escala pentatònica i una durada de 8 o 16 pulsacions. Es fa servir paper pautat o directament al "MuseScore". Si es fa servir l'editor de partitures es poden escoltar les diferents creacions i triar les millors melodies.
  4. Els alumnes interpreten "a capella" els bucles composats i els enregistren amb una gravadora. Posteriorment editen els àudios en format mp3 amb "l'Audacity" assegurant que tots segueixen la mateixa pulsació. Per assegurar precisió en el tempo recomanem als infants que es col·loquin els auriculars i s'ajudin amb l'àudio del "MuseScore" per cantar i gravar-se.
  5. Fer i editar dues fotografies individuals que seran els "personatges" que es pujaran i s'escolliran a l'hora de programar el diferents blocs amb l'Scratch. Les imatges han d'expressar moviment: com si fossin cantants, moviment de braços, inclinant el cap, picant de mans...
  6. Programar l'Scratchibox perquè soni el "Cor a capella virtual" que ha ideat cada grup. Els alumnes ja s'han d'haver iniciat en la programació amb Scratch i estar registrats a la web https://scratch.mit.edu. En cas contrari s'han de donar d'alta al grup classe creat pel docent. Es proposa als alumnes que si tenen dubtes consultin els tutorials de suport creats pel mestre i que poden trobar a la web dins la pestanya 'Estudis": - Tots els personatges sonen a la vegada. - Clicar el personatge per sonar o silenciar. - Els personatges es mouen. - Precisió rítmica. - Possible projecte final. (Els tutorials han estat creats expressament com a suport al projecte "Scratchibox" i són d'ús públic).
  7. Presentar i compartir amb el grup classe els jocs creats. Un cop cada grup se sent satisfet amb el seu "Scratchibox" li posa un títol i comparteix l'enllaç amb el mestre que serà l'encarregat d'afegir el projecte a "Estudis". Un cop arribem al final del repte és el moment de compartir i jugar. Un cop hem provat els jocs dels companys fem una posada en comú i posem en valor els punts forts de cada proposta.

Autors

Carles Ceacero

Carles Ceacero

Escola Pereanton
Àgata Medalla Prat

Àgata Medalla Prat

Escola Pereanton
Marta Noró Castells

Marta Noró Castells

Escola Pereanton

Tecnologies Emprades

Scratch

Paraules Clau

Cicle Superior
llenguatge musical
Scratch
Audacity
MuseScore
incredibox
STEAM
Scratchibox
Projectes

Observacions

Per a nosaltres és molt important que aquest projecte sorgeixi de l'àrea de música. I que es pugui posar en pràctica els seus coneixements musicals i de programació, fent servir diferents eines i recursos per arribar al seu objectiu final.

Referències


0 | Et sembla útil l'experiència?
0

Comentaris

Sigues el primer a comentar aquesta experiència


per escriure el teu comentari