Introducció a la RA a primària: Hundertwasser augmentat

març de 2016 Escola Enric Casassas
0 Comentaris
Temporització
10< sessions
Metodologia(s)
Aprenentatge per projectes
Aprenentatge cooperatiu
0 | Et sembla útil l'experiència?
0

Síntesi de la proposta

“Hundertwasser augmentat” és un projecte d'unes 15 sessions dut a terme pels alumnes de 6è de l’Escola Enric Casassas de Sabadell durant el mes de març de 2016. És un projecte de realitat augmentada que consisteix en augmentar els treballs de l’exposició “La mirada de Hundertwasser”. Per tal de mostrar a l'exposició els elements de realitat augmentada, els alumnes de 6è van haver de planificar com fer-ho, coordinar-se amb les mestres de tots els cursos, enregistrar tots els grups de l’escola mentre feien diferents activitats, editar el contingut amb diversos mitjans informàtics i audiovisuals, i convertir aquests materials en elements de realitat augmentada. A més, aquest projecte inclou una activitat intercursos, una altra de captura d’imatges en tres dimensions i una altra de creació de time-lapses. La descripció completa del projecte es troba en el primer enllaç de les referències i al PDF adjuntat.

Objectius

  • Conèixer què és la realitat augmentada, experimentar amb ella i crear elements amb aquesta tecnologia.
  • Planificar entrevistes i enregistrar-les.
  • Capturar imatges i vídeos atenent a unes orientacions sobre llum, perspectiva i so, i editar-los posant en pràctica els aprenentatges realitzats anteriorment.
  • Planificar el projecte, argumentar idees, prendre decisions i col∙laborar amb els companys desenvolupant una sèrie d’activitats per aconseguir un fi.
  • Participar activament en el grup en tot el procés.

Pas a pas (seqüència d'activitats)

  1. Què és la realitat augmentada i en què treballarem. Sessió introductòria per mostrar què és la realitat augmentada i quin és l’objectiu del projecte que desenvoluparem: augmentar els treballs exposats del projecte de Hundertwasser. Després d’una petita explicació els alumnes observen com el Quiver crea imatges en realitat augmentada. A continuació participen en un joc de realitat augmentada que s’ha muntat prèviament a les parets de l’aula. Això els ajuda a descobrir com funcionen els codis QR i l’Aurasma.
  2. Experimentació i creació de codis QR i aures. Els nens i nenes creen els seus primers codis QR i les seves primeres aures.
  3. Què volem exposar, com ens organitzarem, creació de documents de Drive i preparació d’entrevistes (2-3 sessions). Formem equips de treball heterogenis i fem una pluja d’idees per decidir què voldrem que aparegui com a element augmentat. Sorgeixen les següents idees: vídeos, reculls de fotografies i time-lapses dels alumnes fent feines, textos explicant els treballs fets i entrevistes dels alumnes explicant quina feina fan o el que saben sobre Hundertwasser. Creem documents de Drive que els alumnes hauran d’anar completant per deixar registre de les seves idees i el seu progrés. Els nens i nenes de 6è preparen entrevistes per realitzar als alumnes d’altres cursos sobre les activitats del projecte sobre Hundertwasser.
  4. Recollida del contingut (1-2 sessions). Els alumnes van per les classes a enregistrar amb les tauletes els alumnes de tots els nivells treballant. Realitzen les entrevistes que han preparat i enregistren els time-lapses. Aquesta sessió la desenvolupa cada grup de forma autònoma i en moments diferents d’acord amb el que hagin pactat amb la mestra responsable de l’activitat que han d’enregistrar.
  5. Edició del contingut i creació d’elements de realitat augmentada (2-3 sessions). Els alumnes editen els vídeos, fotografies, entrevistes i time-lapses. Ho fan amb les aplicacions d’edició d’imatge i so que ja coneixen perquè s’havien treballat anteriorment: Vivavídeo, Windows Movie Maker, Youtube Editor, Pizap, Paint…; i de realitat augmetada que hem introduït uns dies abans: Aursama i Generadors de codis QR.
  6. Grups d’experts (1-2 sessions). Els alumnes que van acabant d’editar el seu contingut i convertir-lo en elements de realitat augmentada s’especialitzen en una de les necessitats que han anat sorgint al llarg del projecte: escriure una carta a les famílies convidant-los a l’exposició i demanant-los que portin instal·lats als seus dispositius mòbils el lector de codis QR i l’Aursma; fer un vídeo tutorial per les famílies on s’expliqui com descarregar-se l’Aurasma i seguir el canal de l’escola; dibuixar un plànol de l’escola i marcar on hi haurà els elements de realitat augmentada; fer un recull d’imatges amb els alumnes de 6è treballant en el projecte; etc.
  7. Captura d’imatges en 3D i relació amb un marcador (2 sessions). Arran de descobrir l’123D catch, l’alumnat captura imatges en 3D d’unes escultures que havien fet els alumnes de Cicle Superior reinterpretant, amb mirada hundertwassiana, el Drac del Park Güell i la Torre del Vigilant de Gaudí. Posteriorment, en col·laboració amb el Dr. Ramon Fabregat i amb Hendrys Tobar del grup de Recerca de Comunicacions i Sistemes Distribuïts de la Universitat de Girona, desenvolupem una sessió en què els alumnes treballen amb l’Aumentaty Author i Viwer per relacionar els arxius d’imatges en 3D amb un marcador.
  8. Quiver internivells. Els alumnes de 6è demanen als de 2n que pintin dibuixos del Quiver. Més endavant, per grups, els grans baixen a 2n a mostrar com funciona el Quiver i a explicar-los què és la realitat augmentada.
  9. Preparació de l’explicació sobre l’exposició “La mirada de Hundertwasser”. Els alumnes s’organitzen en petits equips i es preparen per guiar les famílies i explicar-los la feina que han fet i com funcionen les diferents parts de l’exposició. Durant les tres tardes que s’obre l’exposició perquè les famílies la puguin visitar, els alumnes es reparteixen en quatre espais en els quals expliquen la feina que han fet i donen suport perquè les famílies facin servir els diferents elements de realitat augmentada: espai “Els viatges de Hundertwasser” en el qual s’exposen els dibuixos pintats pels alumnes de 2n perquè tothom els pugui observar amb el Quiver de les tauletes que proporciona l’escola; espai 123D Catch on amb les tauletes els visitants poden observar i manipular les imatges en 3D de les escultures de la reinterpretació de la Torre del Vigilant; espai Aumentaty en què hi ha portàtils amb els quals, si es col·loquen marcadors de paper davant la càmera, apareixen a la pantalla les imatges en 3D de les escultures de la Torre del Vigilant; resta de l'escola on s’exposen les feines fetes per tots els cursos i on hi ha els alumnes de 6è donant suport a les famílies amb els codis QR i Aurasmes.
  10. Avaluació i valoració. Al llarg de les sessions vam anar dedicant estonetes a crear una rúbrica d’avaluació. Un cop feta l’exposició els alumnes la completen. Després, en assemblea, valorem el desenvolupament del projecte, punts positius i aspectes que canviaríem una vegada dut a terme.

Autor

Roser Ros

Roser Ros

Escola Enric Casassas

Tecnologies Emprades

Android,iOS

Paraules Clau

Realitat augmentada
Android
Treball per projectes
Hundertwasser
Aurasma
Codis QR
Exposició
Escola Enric Casassas
Cicle Superior
Sisè de primària
Competència digital
TAC

Observacions

Aquest projecte va tenir molt bona rebuda per part dels alumnes, que durant tot el procés van estar enganxats a la feina amb una implicació total. Els va agradar molt coordinar-se amb els mestres i poder anar per l’escola enregistrant i entrevistant els alumnes de totes les classes. Això els feia sentir grans i importants. També va ser un punt fort el fet de treballar per grups, haver-se d’organitzar i coordinar, repartir tasques, ajudar als companys… El projecte va ser el motiu perfecte perquè els alumnes aprenguessin a treballar més fluidament amb el Drive, col·laborant en documents compartits, millorant les seves habilitats de gestió de documents, aprenent on queden guardats els arxius a les tauletes i com compartir-los… L’activitat internivells potencia la idea que defensem a l’escola que els alumnes aprenen molt els uns dels altres. I tant grans com petits surten beneficiats d’aquestes activitats d’intercanvi. Les famílies van valorar molt positivament el fet que l’exposició fos interactiva i que els alumnes prenguessin responsabilitat a l’hora de fer-la funcionar. Com a aspecte a millorar, cal tenir en compte que la situació de l’exposició on moltes famílies volten per l’escola amb els seus fills petits no és idònia per mostrar arxius amb so, com per exemple les entrevistes. Cal comentar que aquest projecte va ser possible gràcies a la col·laboració de tot l’equip docent de l’escola que va estar sempre obert a modificar horaris, coordinar-se amb els alumnes, ajudar a col·locar tauletes per enregistrar...

Comentaris

Sigues el primer a comentar aquesta experiència


per escriure el teu comentari