Gat o fera?

desembre de 2015 Escola El Temple
0 Comentaris
Temporització
3-5 sessions
Metodologia(s)
Aprenentatge per projectes
0 | Et sembla útil l'experiència?
0

Síntesi de la proposta

Vincular la realitat augmentada amb la visual i plàstica a l'escola ha estat una idea del propis alumnes arran de la descoberta de l'aplicació AURASMA. A partir d'aquí, un important treball de recerca, per part d'ells mateixos i dels docents, d'activitats encaminades a aquesta unió, de les quals en presentem aquí una de les més representatives. El "Gat o fera" és una proposta trobada al blog Plàstiquem que va entusiasmar als alumnes des del primer moment i els ha permès crear una realitat augmentada a partir dels seus treballs plàstics. L'objectiu principal de la idea és poder combinar dos elements fonamentals del món audiovisual com són les noves tecnologies amb l'educació visual i plàstica. A més, es tracta d'una activitat molt atractiva per als alumnes, ja que per si sola la creació plàstica comporta una bona dosis d'imaginació i divertiment, i se li afegeix la possibilitat de compartir-la amb la resta de la comunitat educativa i fer-ho d'una manera innovadora i sorprenent com és la realitat augmentada.

Objectius

  • Combinar l'educació visual i plàstica amb les tecnologies mòbils a l'aula.
  • Conèixer diferents elements del món audiovisual i descobrir la realitat augmentada.
  • Utilitzar diferents tècniques plàstiques per crear dibuixos a partir d'un model i fer-ne difusió.
  • Digitalitzar i compartir les pròpies creacions artístiques pròpies donant valor a la imaginació, la creativitat i la capacitat de sorprendre
  • Aprofitar les possibilitats que ofereixen les tecnologies mòbils per compartir el treball escolar amb tota la comunitat educativa.

Pas a pas (seqüència d'activitats)

  1. Presentem als alumnes l'activitat plàstica del "Gat o Fera", consistent en dibuixar en un foli DINA3 el mateix animal amb dues formes diferents, tancant i estenent el foli. Per a realitzar aquest gat ,que ha fet sensació entre els alumnes, és necessari un full de paper DIN-A3, llapis, goma, retolador permanent negre i aquarel·les.
  2. Els alumnes pleguem el full de paper DIN A3 per la meitat i tornen a plegar un dels costats per la meitat. D'aquesta manera queda un full tamany DIN A4 per iniciar el dibuix.
  3. Cada alumne dibuixa un gat amb el llapis sobre el full DINA4 plegat i repassa el dibuix amb un retolador permanent negre. Tot seguit, obre el full i completa el dibuix donant l’aparença al gat d’una fera, mantenint la proporcionalitat de les linies o formes del cos de l'animal.
  4. Els alumnes finalitzen el dibuix i el pinten amb les tècniques plàstiques treballades a classe, de manera que el dibuix gran i el petit mantinguin una relació directa en formes i colors.
  5. Presentem i expliquem als alumnes el concepte de Realitat Augmentada i les diferents aplicacions existents, activant els coneixements previs a partir d'imatges projectades a la PDI i fent recerca d'informació amb les Tablets.
  6. Escollim l'apliació més adequada per a la nostra creació plàstica, Aurasma. Els alumnes accedeixen a l'studio d'edició online i instal·len a les tablets l'APK corresponent. Dediquem dues sessions a familiritzar-nos amb l'aplicació fent diferents proves amb imatges i vídeos de la propia Aurasma. Els alumnes creen un usuari propi i descobreixen que no poden veure les Aures dels altres alumnes sino se'n fan seguidors. Aquesta troballa modifica una mica les expectatives i els fa replantejar l'activitat, creant un únic usuari per a tot el grup que faciliti la públicació i compartició amb la resta de l'escola i comunitat educativa.
  7. Decidim realizar les Aures a través del PC's després de diverses proves amb les tablets ja que amb l'escaneig de les produccions plàstiques es guanya molta qualitat d'imatge i és facilita la posterior lectura de les Aures amb l'aplicació. Cada alumne escaneja amb l'escaner de l'aula les seves obres d'art, en dos formats cadascún.
  8. Cada alumne crea la seva Aura amb la imatge del Gat tranquil com a "Trigger"(base) i la de la Fera com a "Overlay"(realitat augmentada). Posteriorment desa l'Aura i la comparteix de manera pública per a poder facilitar el visionat a la resta de companys.
  9. Les creacions plàstiques s'exposen en format DINA4 al passadís de l'escola en un espai específic dedicat a la realitat augmentada, i els alumnes adjunten a l'exposició les instruccions especifiques per poder veures la realitat augmentada i les feres resultants. Molts alumnes conviden a les seves famílies a venir a l'escola per poder experimentar l'efecte tant atractiu i divertit de la seva creació artística combinada amb la realitat augmentada que produeix l'aplicació AURASMA

Autor

Marc Curto Cid

Marc Curto Cid

Escola El Temple

Apps

Tecnologies Emprades

Android

Paraules Clau

aurasma%2C
creativitat
realitat augmenta
motivació
expressivitat
visual
tablet

Observacions

L'activitat presentada ha resultat sorprenentment engrescadora per als alumnes. Inicialment, la proposta plàstica i el seu resultat ja van resultar molt positius i motivadors. Però la possibilitat de fer servir les tablets per crear una realitat virtual amb els seus propis dibuixos ha generat unes valoracions molt bones de les seves creacions, per part, fins i tot, d'aquells que mostren menys destresa a l'hora de realizar les activitats de visual i plàstica. Destaquem especialment la facilitat que mostren els alumnes en l'aprenentatge amb les tauletes interactives, tenint en compte que es tractava d'una apliació completament nova i desconeguda per a ells, i que han arribat a dominar-la en menys de dues sessions de classe, fent-ne un ús molt creatiu i motivador. Ha estat tant l'èxit de l'activitat que s'han engrescat a realizar altres activitats del mateix tipus que relacionen la plàstica amb les tecnologies mòbils i que fomentin l'aprenentatge i la motivació per crear i compartir.

Comentaris

Sigues el primer a comentar aquesta experiència


per escriure el teu comentari