Fem volar coloms

febrer de 2018 Vedruna
0 Comentaris Experiència participant MLA 2018
Matèria
Matemàtiques
Temporització
10< sessions
Metodologia(s)
Aprenentatge per projectes
Aprenentatge cooperatiu
Aprenentatge basat en el joc
0 | Et sembla útil l'experiència?
0

Síntesi de la proposta

Perquè una matèria enamori als alumnes cal aconseguir que es preguntin: "I això per què?". Si ho aconsegueixes, ja són teus. Tenim molt clar que els trucs de màgia són una de les fonts més efectives a l'hora de fer sorgir aquesta curiositat espontània. En aquesta activitat els alumnes han estat els protagonistes del projecte, ells han escollit els trucs, els han analitzat i els hi han donat el format que han volgut: un truc tradicional, un truc presentat amb Scratch o un truc amb "nova tecnologia". Amb aquest projecte hem pogut Sentir, Tocar, Estimar i Aprendre Matemàtiques... Una bona activitat STEAM!

Objectius

  • Donar funcionalitat al càlcul mental.
  • Transmetre la vessant lúdica de les matemàtiques i fer-ne una àrea per gaudir.
  • Produir textos orals amb preparació prèvia, tot adaptant-ne l’entonació, el to de veu o el gest a la situació comunicativa
  • Planificar les tasques d’aprenentatge i el seu procés essent capaços de superar les dificultats o errors. Acceptar les decisions preses de manera col·lectiva i dur a terme amb constància i diligència les diferents tasques planificades.
  • Utilitzar aplicacions digitals incorporant diversos formats (imatge, vídeo, àudio…). Resoldre reptes o problemes (mitjançant la programació) fent servir la lògica i el pensament crític per arribar a una possible solució.

Pas a pas (seqüència d'activitats)

  1. Proposem per grups una recerca de trucs de màgia que tinguin les operacions matemàtiques com a element motivador (proposta de 30 minuts, deixem 8 dies per la recerca).
  2. Una hora de "pluja" de trucs que s’han trobat. Es poden explicar i/o fer. (1 sessió).
  3. Cada grup escull dos o tres trucs i decideix com els vol representar. Posada en comú. (1 sessió).
  4. Elaboració del truc (8 sessions ). Els alumnes treballen en grup cooperatius i s'organitzen amb l'ajuda d'un Canvas. Els alumnes han de ser capaços de: IDENTIFICAR.... Posar un títol als trucs. DEFINIR..... Explicar de què va el truc i com el volem escenificar. EXPLORAR..... Fer una pluja d'idees i buscar models. ACTUAR... A cada sessió planificar quines actuacions cal fer. REPASSAR..... A cada sessió comprovar la feina feta i marcar què falta fer per a la propera sessió. Al final de les vuit sessions cada grup ha de tenir una petita representació d'un truc (text teatral escrit), el guió d'una animació en Scrtach per a un segon truc, i un diàleg per als robots.
  5. Enregistrament del vídeo. (una sessió).
  6. Creació de l’animació en Scratch. (3 sessions).
  7. Creació i animació dels robots i realitat virtual. (3 sessions).
  8. Compartir el treball fet, en un Genially o app semblant. ( 1 sessió)
  9. Representació de l'espectacle de màgia per als alumnes de cicle mitjà i oberta a pares.

Observacions

Els alumnes hi han dit això: "Matemàgia .... són activitats pensades per sorprendre, il·lusionar i "enganxar" amb mecanismes de càlcul i raonament matemàtic. Per què diem "enganxar"? Perquè volem estar motivats. Perquè ens agrada compartir experiències professor-alumne. Perquè volem fer matemàtiques des d'una nova perspectiva." "Gràcies als Canvas i algun retoc dels nostres mestres, ens hem pogut organitzar. Ara sabem moltes més funcions de la programació Scratch i sobretot valorem el treball en equip... Perquè entre tots ho hem fet tot. Hem descobert la màgia dels nombres.... ....i la màgia dels companys, perquè sense l'esforç de tots no hauria estat possible."

Referències


0 | Et sembla útil l'experiència?
0

Comentaris

Sigues el primer a comentar aquesta experiència


per escriure el teu comentari