“Ei! Et penja un fil!”

febrer de 2019 Prats de la Carrera
0 Comentaris Mobile Learning Awards 2019
Temporització
10< sessions
Metodologia(s)
Aprenentatge per projectes
Resolució d'exercicis i problemes
Aprenentatge basat en problemes
Aprenentatge cooperatiu
0 | Et sembla útil l'experiència?
0

Síntesi de la proposta

"Ei! Et penja un fil" és el projecte portat a terme amb els alumnes de 1r d'ESO. Es tracta de realitzar una desfilada de dissenys creats pels mateixos alumnes com a producte final del projecte interdisciplinari (Biologia, Tecnologia i Llengua Anglesa) realitzat "Ei, et penja un fil". Tecnologia wearable, sostenibilitat i consciència social en un mateix projecte per donar resposta a una necessitat d'ara i del futur. El repte consisteix a què els alumnes dissenyin una peça de roba a partir de la pregunta "Com ens vestirem d'aquí a 50 anys?" tenint en compte dues premises: Cal incorporar tecnologia wearable i aspectes d'ecologia, sostenibilitat i equitat. Es tracta que els alumnes entenguin la tecnologia com a una eina per a donar resposta a les necessitats de la societat. Sempre cal entendre-la com a mitjà i no com a finalitat. El projecte pretén conscienciar l'alumnat de la necessitat que les noves generacions esdevinguin generadores d'idees, continguts i plantejaments cap a un món millor i una societat més justa. Rellotges i braçalets que regulen l'exposició al sol, vestits amb xampinyons o pell de taronja, jaquetes amb localitzadors per a nens petits, sabates esportives per a diabètics, roba que controla la freqüència i batec cardíac.....i així un munt de ginys més pensats per a millorar la qualitat de vida dels ciutadans i ciutadanes.

Objectius

  • Prendre consciència dels canvis socials,tecnològics i mediambientals que afecten la moda de cada època i la manera de vestir-nos.
  • Elaborar dissenys bàsics en 3D per donar resposta a través de la tecnologia a una necessitat concreta.
  • Dissenyar una peça de roba que respongui a les necessitats de la societat i a les premises del projecte (que incorpori un wearable i tingui en compte la sostenibilitat).
  • Conèixer els canvis en les fibres ,els seus origens i el procés de transformació a partir de la matèria primera fins la confecció de la peça. Del teler a les noves tecnologies per confeccionar les peces de vestir.
  • Fomentar les 4 Cs en l' alumnat : incentivar el treball cooperatiu, la col·laboració , comunicació i pensament crític.

Pas a pas (seqüència d'activitats)

  1. FASE 1: Formació dels equips de treball. Presentació del projecte; introducció del tema i objectius del projecte. Compartim pautes del treball en equip i dels processos avaluatius. Esdeveniment d’entrada; fem un hangout amb un dissenyador de wearables de Londres. Presentem producte final; una desfilada dels seus ginys. Recopilació de propostes dels alumnes . Primeres converses. Què en sabem? Què ens cal saber? Què en volem saber
  2. FASE 2: Investigació; origen de les fibres. Treball de camp (visita a una granja , a una empresa de fibres i a una empresa de tecnologia aplicada a la roba). Fem servir dispositius mòbils i Google Hangouts. Diferents tipus de materials. De la llana al grafè i als sprais que generen teixits Aspectes tecnològics: Els wearables aplicats a la roba. Què i per què? Sostenibilitat i equitat. Recursos limitats del planeta. Presentem les conclusions fent vídeos, presentacions, podcasts, mapes conceptuals , maquetes i infografies.
  3. Primer esbós del seu disseny. Què dissenyem i què volem solucionar. Ens repartim tasques. Fem anar el llapis 3D pel primer esbós. Aprenem a fer dissenys amb TinkerCAD.
  4. FASE 3: Més reptes, més preguntes. Dissenys en 3D; com millorar-los. Noves fibres i noves tecnologies aplicades a la roba. Dissenyadors actuals en àmbit de tecnologia i sostenibilitat. Fem hangouts amb experts que ens ajuden a perfilar els dissenys.
  5. Elaboració i concreció dels dissenys. Què hem dissenyat? Rellotges que regulen l’exposició al sol, jaquetes amb geolocalitzador i sensors per a avis i nens petits, sabates per a diabètics, paraigües amb bluetooth, dessuadores que regulen el batec cardíac... Com ho volem prototipar? Prototipem programant amb Scratch i amb plaques Makey-Makey projectades sobre un maniquí gegant. Més experts a l’aula per ajudar-nos. Ens coavaluem amb Corubrics, contactem amb especialistes a l’aula i per a Hangouts.
  6. FASE 4: Preparem la presentació pública del producte final. Finalitzem els prototips. Preparem la representació visual dels dissenys i les exposicions en català i anglès. Ens repartim tasques per a la desfilada ( caps de sala, presentadors, enllaç amb la comunitat educativa, enllaços amb premsa, dissenyadors gràfics...)
  7. Esdeveniment final i presentació pública: fem la desfilada per a tota la comunitat educativa . 62 alumnes amb tasques assignades. FASHION EVENING al Prats de la Carrera
  8. Valoració i avaluació del projecte (famílies, alumnes i equip docent)

Observacions

Per realitzar el projecte s'han fusionat tres àrees i s'hi ha treballat a raó de tres hores a la setmana durant aproximadament dos trimestres. Podeu obtenir més informació en el Sites enllaçat a la part corresponent i al pdf adjuntat on reflectim tot el procés i també el recull del ressò de premsa. També hem adjuntat un document amb tota la tecnologia emprada. Trobareu el projecte desglossat pas a pas, així com mostres de totes les actuacions (programació per ccbb, també testos KPSI, rúbriques...) Destaquem la importància de la inclusió digital i, sobretot, la necessitat d'apropar la tecnologia com a mitjà i facilitadora de processos per tal que els alumnes esdevinguin creadors de contingut.

Comentaris

Sigues el primer a comentar aquesta experiència


per escriure el teu comentari