De cacera per Llagostera!

gener de 2019 Escola Puig de les Cadiretes
0 Comentaris Experiència participant MLA 2019
Temporització
Projecte
Metodologia(s)
Aprenentatge cooperatiu
Aprenentatge basat en problemes
0 | Et sembla útil l'experiència?
0

Síntesi de la proposta

Gamificació del projecte interdisciplinari de 1r de Primària. Repartits en 5 equips, els alumnes han hagut d'anar superant proves relacionades amb la temàtica del projecte: els edificis emblemàtics de Llagostera. Aquestes proves implicaven resoldre preguntes, enregistrar escenes o recollir evidències fotogràfiques.

Objectius

  • Identificar i conèixer els principals trets i funcions dels tres edificis emblemàtics de Llagostera investigats: Castell, Casino i Can Caciques.
  • Despertar l'interès per la investigació i la descoberta de nou coneixement a través de la interacció directa amb l'entorn.
  • Treballar cooperativament per a la resolució de diferents reptes.
  • Conèixer i utilitzar adequadament les funcions bàsiques de la càmera de la tauleta.

Pas a pas (seqüència d'activitats)

  1. Primera sessió: Presentació del projecte d’investigació i de la mecànica del joc: repartits en 5 equips, els alumnes d'ambdós grups de primer hauran d’investigar diferents característiques de tres edificis emblemàtics de Llagostera: El Castell, El Casino i Can Caciques. Per a cada un d’aquests edificis, realitzaran una sortida a cada una de les localitzacions i caldrà resoldre diferents reptes plantejats a una aplicació mòbil. La resolució correcta els comportarà uns punts al seu compte grupal.
  2. Segona sessió: Presentació de la app, el seu funcionament i les proves proposades: distribuïts en els diferents equips, presentem la aplicació mòbil i el seu funcionament, al mateix temps que podem llegir les diferents propostes de reptes. N’hi ha que plantegen preguntes que cal resoldre amb text, d’altres que precisen una prova fotogràfica i un que suposa l’enregistrament d’un vídeo. Resolució també del primer repte: una fotografia dels membres de l’equip i un lema que ho acompanyi.
  3. Sessions 3, 4 i 5: El Casino: visita a l’edifici, investigació dels seus usos i les seves característiques arquitectòniques principals (grans finestrals, rellotge de numeració romana, columnes exteriors i interiors, etc). Com a part d’un dels reptes proposats, els equips fan un dibuix al natural de la façana. Posteriorment, seleccionen i fotografien el seu millor dibuix. També responen els diferents enigmes plantejats als reptes (quants finestrals té? Quin element es repeteix al seu logo?). Durada aproximada: una setmana.
  4. Sessions 6, 7, 8 i 9: El Castell. Visita a l’edifici, investigació dels seus usos i les seves característiques principals (època de creació, usos de la muralla que l’envolta, situació estratègica, etc). Allà els guies expliquen la llegenda del castell, que els equips hauran d’escenificar i enregistrar per tal de resoldre un dels reptes proposats. Per fer-ho, podran utilitzar diferents tècniques: titelles, ombres xineses, teatralització, etc. També responen els diferents enigmes plantejats als reptes. Durada aproximada: una setmana.
  5. Sessions 10, 11 i 12: Can Caciques. Visita al centre d’interpretació de Llagostera i investigació dels elements arquitectònics més destacables (rajoles sota-sostre, torre quadrada, fresquera, etc.). Reproducció amb dibuix i fotografia de tres d’aquestes rajoles com a resolució d’un dels reptes proposats. Resolució també, dels diferents enigmes plantejats sobre la seva situació i el seu entorn proper.
  6. Sessions 13 i 14: Conclusions i festa final. Els 5 equips participants mostren les seves conclusions i aportacions a la resta de grups, per tal de poder-ne fer la valoració conjunta i enriquir-nos amb les aportacions. A la següent sessió, tots els equips que han assolit la fita de 800 punts o més (el joc consta de 11 reptes i cada un comporta, com a mínim, 200 punts), participa en una sessió col·lectiva de projecció cinematogràfica a l’aula.

Observacions

L'edat dels participants (7 anys) condiciona força el format de les proves, que han hagut d'estar escrites en lletra majúscula i de dificultat baixa. Així mateix, ha calgut utilitzar les tauletes del centre. Per a alumnat més gran, és una bona ocasió per a posar en pràctica el BYOD (porta el teu propi dispositiu). D'altra banda, seria interessant, amb alumnes de major edat, combinar-ho també amb la geolocalització dels diferents edificis, apartat que volem dur a la pràctica en col·laboració amb els companys de Cicle Superior del centre.

Referències


0 | Et sembla útil l'experiència?
0

Comentaris

Sigues el primer a comentar aquesta experiència


per escriure el teu comentari