C.R.A.P. Una proposta gamificada per treballar la tecnologia a primària

maig de 2018 Centre Educatiu Projecte
0 Comentaris Experiència participant MLA 2019
Temporització
6-10 sessions
Metodologia(s)
Aprenentatge basat en el joc
Aprenentatge per projectes
0 | Et sembla útil l'experiència?
0

Síntesi de la proposta

El Centre de Recerca d'Activitats Paranormals (C.R.A.P.) ha enviat un missatge als nens i nenes de quart de primària: hi ha fantasmes a la ciutat! Han de construir màquines per caçar-los, dibuixar espectres amb llum, resoldre enigmes, programar sistemes de defensa de la xarxa amb Scratch i finalment capturar fantasmes per l'escola amb l'ajuda dels seus pares i mares i una aplicació de realitat augmentada. La millor manera de viure/veure aquesta aventura la trobareu aquí: https://bit.ly/2N0ogjw

Objectius

  • Treballar en equip per a construir màquines seguint instruccions.
  • Utilitzar i conèixer petits circuits elèctrics (bateries i LEDs) per crear dibuixos amb llum.
  • Programar petites aplicacions fent servir Scratch i lectors de codis de barres.
  • Implicar les famílies en el procés d'aprenentatge utilitzant els seus dispositius mòbils i aplicacions de realitat augmentada.
  • Viure una aventura.

Pas a pas (seqüència d'activitats)

  1. Primer missatge del CRAP. Divendres a la tarda, mentre els nens i nenes de quart estan tornant de convivències, les famílies reben un correu electrònic amb un missatge i un vídeo misteriós: els seus fills i filles han estat seleccionats per ser membres del CRAP (Centre de Recerca d'Activitats Paranormals) i els encarreguen organitzar-se en grups i construir màquines per caçar fantasmes.
  2. Arriba una caixa misteriosa. Dilluns a primera hora del matí arriba una caixa a l’escola. A dins hi ha material i instruccions per construïr màquines caça-fantasmes. Cada alumne rep una identificació i un grup de treball. Durant 3 sessions de 1.5h de durada, cada grup construieix la seva màquina seguint les instruccions d'un videotutorial. Comproven la seva eficàcia de la màquina fent proves de velocitat i distància al passadís.
  3. Segon missatge del CRAP. Quan les màquines gairebé ja estan acabades, el grup de quart rep un missatge que els demana que dibuixin espectres amb llum. Fent servir LEDs, piles i la càmera de les tauletes, fan fotografies amb llarga exposició capturant el moviment dels LEDs i obtenint formes fantasmagòriques.
  4. Tercer missatge del CRAP. Ja és divendres. Quant el grup de quart ja ha acabat les màquines i dibuixat espectres amb llum... rep un nou missatge que els avisa que hauran de protegir les xarxes ja que algú intenta accedir a la xarxa del CRAP.
  5. Caixa amb candaus. Dilluns al matí arriba una nova caixa plena de candaus i un sobre amb unes instruccions. cada grup de treball ha de resoldre uns enigmes matemàtics per poder trobar la combinació de cada candau. Un cop aconsegueixen obrir la caixa, hi troben diversos lectors de codis de barres i unes instruccions per programar amb Scratch. Amb les instruccions, els lectors de codis de barres, Scratch, i les identificacions que hi havia a la primera caixa, l'alumnat programa aplicacions per donar accés a la xarxa o denegar-lo.
  6. Quart missatge. Arriba el dimecres i un vídeo inquietant avisa que els fantasmes estan molt aprop. De fet ens diuen que estan a l'escola! Una membre del CRAP demana a les families que es descarreguin una aplicació al mòbil per si es necessària la seva ajuda.
  7. Dibuixar fantasmes. Per relaxar una mica els ànims, es proposa al grup dibuixar alguns fantasmes divertits per decorar la classe però... el dia següent... tots els dibuixos han desaparegut!
  8. Caçar fantasmes amb el mòbil. Arriba divendres al migdia. Un membre del CRAP ve a l'escola i ens informa que els fantasmes estan molt actius i dins l'escola. Ens explica que s'han amagat a dins dels dibuixos que havíem fet. A la tarda, amb l'ajuda dels pares i mares, el grup de quart es passeja per l'escola buscant els dibuixos i els escaneja amb l'HP Reveal/Aurasma per capturar-los.
  9. Missatge final del CRAP. Després de capturar tots els fantasmes, des del quarter general del CRAP, els nens i nenes reben un missatge d'agraïment per la seva feina i ho celebren amb les famílies.
  10. Avaluació. Al cap d'uns dies, els nens i nenes de quart reben una carta a casa seva, per correu postal, on el CRAP els agraeix la seva feina i els demana que omplin un informe d'avaluació on hauran de valorar diferents aspectes de la seva participació com a membres del CRAP

Autors

Oscar de Paula Rivera

Oscar de Paula Rivera

FEDAC Montcada
Frank Sabaté

Frank Sabaté

Centre Educatiu Projecte

Paraules Clau

STEAM
Maker
Tinkering
realitat augmentada
gamificació

Observacions

No són observacions: són agraïments a tots els que van fer que aquesta experiència fos possible! Enric, Jose Luis, Sílvia, Marc, Josep, Laura,... família.... Gràcies per tot i recordeu: Som el CRAP, sou el CRAP,... ajudeu-nos a caçar fantasmes!

Referències


0 | Et sembla útil l'experiència?
0

Comentaris

Sigues el primer a comentar aquesta experiència


per escriure el teu comentari