Animals a la Fuga

febrer de 2017
0 Comentaris
David Bosch Demjen

David Bosch Demjen

Universitat de Girona - Facultat d'Educació i Psicologia
Temporització
10< sessions
Metodologia(s)
Aprenentatge cooperatiu
1 | Et sembla útil l'experiència?
0

Síntesi de la proposta

"Animals a la Fuga" consisteix en l'elaboració d'un conte en grups cooperatius d'alumnes de 6è de primària. La proposta didàctica està encarada a treballar les imatges i la seva edició amb programes informàtics tot fomentant la creativitat, la immaginació i la interdisciplinarietat. Els alumnes elaboraran un conte a partir de dibuixos fets a mà que es digitalitzaran i es combinaran amb fotografies de l'entorn de l'escola o de la ciutat. “Animals a la fuga” és un conte que té un principi però que està inacabat i què els mateixos alumnes s’han d’encarregar d’acabar. La història comença quan un tren que porta animals cap al Zoo de Barcelona, descarrila en el seu pas per la ciutat de Girona i els animals s’escapen del tren per anar a buscar els racons de la ciutat que puguin ser més semblants al seu hàbitat natural. Els alumnes seran els exploradors que hauran de trobar aquests animals, fotografiar l'hàbitat i redactar i crear la resta del conte.

Objectius

  • Despertar l’interès de l’alumnat envers la imatge i els programes de tractament d’imatge com a recurs educatiu.
  • Fomentar la cooperació i treball en grup duent a terme un projecte engrescador.
  • Assolir competències digitals i ser capaços d’interrelacionar-les amb les altres matèries per tal de crear un aprenentatge significatiu i que els serveixi per resoldre problemes quotidians.
  • Assolir competències lingüístiques, artístiques, d’expressió escrita, de ciències socials i naturals en un projecte on les TIC/TAC són protagonistes.
  • Integrar i atendre a tots els alumnes des de la diversitat fent que tothom se senti protagonista i se senti seu el conte.

Pas a pas (seqüència d'activitats)

  1. Presentació del projecte. Presentar el projecte als alumnes, el producte digital final i els passos a seguir. Es faran grups col·laboratius i repartirem les instruccions per elaborar el conte.
  2. Redacció i disseny de l'esborrany. Redacció de l'esborrany del conte a partir d'una fitxa model de guió gràfic i textual, tenint present que la primera pàgina ja es dóna feta. Han de decidir: - Quins 5 animals volen recuperar com a exploradors (2 mamífers terrestres, 1 animal de medi aquàtic, 1 au, 1 rèptil/amfibi) i en quins ambients de la ciutat els podrien trobar. - Pensar i decidir on fer la fotografia d’aquell ambient/hàbitat. - Redactar el text que acompanyarà a cada imatge del conte.
  3. Repàs i correccions de l'esborrany.
  4. Safari Fotogràfic. Planificar i informar del recorregut que es farà per fer les fotografies de les ubicacions escollides. Aprofitar el recorregut per a identificar elements patrimonials de Girona i incorporar-los al Mobile History Maps. Cada grup disposarà d'una tauleta o dispositiu mòbil per a realitzar les fotografies, i geolocalitzar-les amb el dispositiu.
  5. Buidatge i tria de fotografies. Selecció de les més adients i càrrega al núvol o servidor.
  6. Dibuix dels animals a mà i posterior escanejat.
  7. Retoc digital de les imatges dels animals, acolorint i eliminant-ne el fons amb un programa de retoc d'imatges (Pixlr), guardant els arxius en format .png.
  8. Treball d'elaboració del conte amb el programa on-line Storyjumper. Inserció d'imatges treballades i transcripció de textos.
  9. Presentacions i coavaluacions de contes. Publicació al web de l'escola i presentacions a companys i altres alumnes del centre d'Infantil i cicle inicial. Exemple de Resultat: https://www.storyjumper.com/book/index/35190126

Tecnologies Emprades

Android,iOS,Chrome

Paraules Clau

Conte
Expressió escrita
Edició d´imatge
Animals
Medi natural
Tic
treball cooperatiu
interdisciplinari
storyjumper

Observacions

PROPOSTA PER A UNA FUTURA APP Un cop finalitzat el projecte volem exposar una proposta per a la realització d’una futura aplicació per a dispositius mòbils i tablets que permeti desenvolupar la nostra proposta de manera més fàcil i intuïtiva per la comunitat educativa. L’objectiu d’aquesta és el de poder crear contes per a fomentar la creativitat i imaginació dels nens i nenes i alhora enriquir-los en els diferents àmbits tractats en la proposta “Animals a la Fuga”. Aquesta app tindria les següents funcions: 1. Realització de l’esborrany del conte (Storyboard). 2. Escanejar els dibuixos fets a mà, utilitzant les càmeres dels dispòsitius mòbils i tablets. 3. Incorporació dels dibuixos escanejats en una carpeta de l’app per a la posterior edició. 4. Eina que permeti pintar i editar els dibuixos fets a mà. 5. Realitat augmentada: opció que permeti obrir la càmera fotogràfica dels dispositius i seleccionar els dibuixos editats perquè apareguin a la pantalla d’aquests. D’aquesta manera podrien veure, per exemple com queda la girada que han dibuixat en un lloc concret. 6. Creació del conte: ajuntar les fotografies de l’entorn amb el dibuix editat al text del conte. 7. Compartir el resultat final: publicar el conte en una web, xarxa social, compartir per e-mail per a ser descarregat en PDF, compartir a una impremta perquè imprimeixi a paper el conte.

Referències


1 | Et sembla útil l'experiència?
0

Comentaris

Sigues el primer a comentar aquesta experiència


per escriure el teu comentari